Jó bornak nem kell cégér

Manapság egyre gyakrabban futok bele olyan hirdetési technikákba, amik a megtévesztéssel élve az emberek jóhiszeműségét kihasználva bizonyos etikai határokat véleményem szerint átlépnek.

Amit tapasztaltam ezen a területen, azt bemutatom

Etikátlan hirdetések

Honnan ismerhető fel egy ilyen hirdetés?

Közös a hirdetések megjelenésében:
(ez azért fontos, mert a nevek, termékek, tartalom állandóan változik)

Magazinnak, vagy blognak tűnő oldalakon feltételezhetően nem létező személyek nyilatkoznak pozitívan a termék hatásosságáról

Ezen (áll) nem valóságos magazinok/blogok főbb jellemzői:

  • általában táplálékkiegészítő, vagy külsőleg használható egészséggel kapcsolatos készítmények
  • minden link a termék oldalára vezet
    (az egyetlen oldal minden menüpontja, korábbi bejegyzések linkjei, stb.)
  • nem létező személyek – a hozzászóló személyek nem léteznek
    (a személyek fotói más néven, más nyelven hasonló oldalakon előfordulnak)
  • nem létező orvosok – a hozzászóló orvosok nem léteznek
    (a személyek fotói más néven, más nyelven hasonló oldalakon előfordulnak)
  • ezen magazinok/blogok elérhetősége hirdetésekkel megerősített
  • ezen magazinok/blogok-ról igen gyakran Spam levélhirdetésekből is értesülünk
    (néhány soros, nagyon személyesnek tűnő levelek)
  • a magazin/blog oldal a termék oldalától független

A termék megvásárlására ösztönző technikák:

  • az oldalakon áll magazin/blog állandóan frissülő időpontokat használnak, így a hozzászólások, írások frissnek tűnnek
    (ha visszatérünk az oldalra későbbi időpontban ugyanazon tartalmakat találjuk meg, de más új frissebb időbélyegekkel)
  • a vásárlást sürgető üzenetek
    éppen szinte mindenhol elfogyott
    felugró üzenetek, amiben úgy tűnhet mint ha folyamatosan vásárolnánk
    “7 újabb sikeres rendelés”
  • a minőséget és hatásosságot bizonygató oklevelek, engedélyek
    (ezek valós tartalma egy laikus számára értelmezhetetlenek és visszaellenőrizhetetlenek)
  • pénz visszafizetési, minőségi garanciavállalások kiemelése
  • boltokban nem kapható, máshol nem forgalmazott termékről van szó

Gyanús termékek főbb jellemzői

  • A termék bolti forgalomban nem kapható
    sokszor ezt úgy védik ki, hogy már nem kapható, mert elkapkodták (nos ezt fogadhatjuk kétkedve…)
  • A forgalmazó oldala nem magyar, így a domain tövében nem található meg a .hu végződés
  • Nem találunk az oldalon valós magyarországi céget forgalmazót/gyártót

Az egészséggel kapcsolatos termékek azért jó célpontjai az ilyen jellegű technikáknak, mert:

  • Ezen a területen nehezen értelmezhető a hatásosság
    (egy cipőről azonnal tudjuk, ha nyom és visszaküldjük, míg egy krémet el kell hogy használjunk ahhoz, hogy kiderüljön mennyire hatásos)
  • Az egészségünkért, vagy szerettünk egészségéért szinte bármit hajlandóak vagyunk megadni
  • Alapvetően félünk az orvosi beavatkozásoktól, így igyekszünk azt minden áron elkerülni

Sajnos szomorúan és biztosan elmondható, hogy ha léteznének csodaszerek, akkor drasztikus módon változna meg pozitív irányba a betegségek, elhízások, tünetek, halálozások aránya, mert a jó bornak nem kell cégér! – ha másnak nem, akkor egy államnak biztosan megérné, hogy hatékonyabban gyógyítson.

Az ilyen hirdetések hatásai

Nem azt hibáztatjuk aki átvert minket, hanem az orvosokat…
Bár a hirdetésekben nemlétező orvosok mondják el véleményüket, amennyiben a szer hatástalan nem az áll magazin és blog elkészítőjét hibáztatjuk, hanem arra  az orvosra, aki nem is létezik, de általánosságban nem tesz jót az orvosok megítélésének sem a szer hatásossága, sem hatástalansága.

A működő megoldások iránt csökkenő bizalom
A valós és bizonyítottan működő megoldásokkal szemben is csökken a bizalmunk.

Kevesebb pénzünk marad – ha átgondolatlanul és hirtelen felindulásból vásárolunk

Csökken a hatásos kezelésekre fordítható idő – ha a szer esetleg hatástalan, akkor nem csak pénzt, hanem időt is veszítünk, így egy hatástalan szerre sem mondhatjuk, hogy ártalmatlan

Legyünk körültekintőek

  • Próbáljunk meg valóságos és hiteles személytől tanácsot kérni
  • Nem sürget az idő, több fórumon járjunk után, hogy kinek milyen tapasztalatai voltak – már ami a vásárlást illeti
  • Gyanakodjunk – legyen gyanús, ha egy szer bolti forgalomban nem kapható
  • Járjunk utána, hogy milyen cég áll a termék mögött
  • A Magyarországon jegyzett domain .hu végződés és magyar cég egyfajta garancia, hiszen rájuk már vonatkoznak a magyar és EU-s fogyasztóvédelmi jogszabályok